Speerpunten | Acties | Realisatie | ||
1 | De jongeren in onze gemeente redden zich op hun 23e zelfstandig in de maatschappij. | 1.1 | Het opstellen van nieuw onderwijsachterstandenbeleid. | In samenspraak met het werkveld is een nieuw onderwijsachterstandenbeleid ontwikkeld. |
1.2 | Toezien op de kwaliteit van de kinderopvang. | De GGDrU heeft het afgelopen jaar de afgesproken inspecties uitgevoerd. Dit heeft geleid tot een intensieve handhavingszaak. | ||
1.3 | Adequaat huisvesten van scholen | Zie het Integraal Huisvestingsplan (IHP). | ||
1.4 | Het uitvoeren van de leerplicht en wet RMC voortijdig schoolverlaten. | Bij signalen van verzuim en/of (dreigend) voortijdig schoolverlaten zoekt de leerplichtambtenaar samenwerking met andere betrokkenen zoals een jeugdarts, het dorpsteam, de docent(en) en de mentor van de leerling. | ||
2 | Jongeren groeien op in een geborgen veilige omgeving die aantrekkelijk is om in te (blijven) wonen. | 2.1 | Jongeren betrekken bij beleid dat op hen gericht is. | Voor wat betreft basisschool leerlingen: Jaarlijks stellen we een geldprijs ter beschikking voor de uitvoering van het beste plan dat gekozen wordt door de Jeugdgemeenteraad. |
2.2 | Activiteiten gericht op het vergroten van de veiligheid van jongeren thuis, op straat en rond scholen. | Er is uitvoering gegeven aan het Preventie en Handhavingsplan Alcohol, Drugs en Jeugd 2018 – 2021. | ||
2.3 | Het bieden en stimuleren van activiteiten voor jongeren, onder andere in jongerenruimtes. | Vanaf 2018 voert Stichting Sociale Dorpsteams deze opdracht grotendeels voor ons uit. | ||
2.4 | Meer betaalbare woningen creëren voor jongeren (zie programma 4). |