Gemeenschappelijke regelingen
- Gemeenschappelijke regelingen Regionaal Historisch Centrum Zuidoost Utrecht (RHC)
Regionaal Historisch Centrum Zuidoost Utrecht (RHC)
Vestigingsplaats: Wijk bij Duurstede.
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd:
Het uitvoeren van de Archiefwet 1995 (toezicht en advisering door een archivaris) en het vervullen van de functie van regionaal kennis- en informatiecentrum op het gebied van de lokale en regionale geschiedenis.Deelnemende partijen:
De gemeenten Bunnik, Houten, Rhenen, Utrechtse Heuvelrug, Vijfheerenlanden en Wijk bij Duurstede.Bestuurlijk belang:
Elke gemeente wijst een lid van het college aan als lid van het algemeen bestuur.
Vertegenwoordiging algemeen bestuur: H. Waaldijk.Financieel belang:
Het belang (deelnemersbijdrage) dat de gemeente in de verbonden partij heeft, is gebaseerd op inwoneraantal en strekkende meters archiefbescheiden en komt neer op een deelnemersbijdrage van 28% van de gehele GR. In 2019 was de deelnemersbijdrage € 195.980.Risico's:
Het RHC is in 2019 een pilot gestart voor het creëren van een e-depot voor twee van de aangesloten gemeenten. De pilot wordt gefinancierd vanuit de bestemmingsreserve e-depot. Na afloop van de pilot wordt besloten over een eventuele voortzetting van het e-depot. Dan wordt duidelijk welke investeringen wij moeten doen om aan te sluiten bij het regionale e-depot en welke structurele kosten dit met zich meebrengt. Behalve het RHC moeten ook de gemeenten zelf hoe dan ook kosten maken voor het e-depot. Wij moeten daarvoor een eigen voorziening treffen. Dit is een wettelijke verplichting. Het niet nakomen van deze verplichting leidt tot grote risico’s.Ontwikkelingen:
1. Het Beleidsplan 2019-2022 richt zich op de invulling van de rol van modern en toekomstgericht RHC. In 2019 is de extra formatieplaats voor een adviseur met verstand van digitaal informatiebeheer ingevuld. Deze formatieplaats is structureel. Daarnaast is een tijdelijke formatieplaats voor de duur van het e-depot project gecreëerd. In 2019 is dit incidenteel gedekt vanuit de Bestemmingsreserve E-depot. Binnen de toekomstvisie past ook het verder verstevigen van de samenwerking tussen het RHC en de deelnemers om kennis uit te wisselen en kennis op te bouwen.
2. Op 12-12-2019 heeft de gemeente Vijfheerenlanden definitief besloten toe te treden. Hierdoor verandert de kostenverdeling vanaf 1-1-2020.
3. De naam van het regionale archief wordt veranderd en wordt vanaf 1-2-2020 Regionaal Archief Zuid Utrecht. Dan wordt ook de in 2019 ontwikkelde website gelanceerd. - Gemeenschappelijke regelingen Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
Vestigingsplaats: Utrecht.
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd:
De Veiligheidsregio Utrecht behartigt de belangen van de gemeenten op het gebied van de brandweerzorg, de organisatie van de geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen, de rampenbestrijding en crisisbeheersing (bevolkingszorg), het beheer van de gemeenschappelijke meldkamer, de zorg voor een adequate samenwerking met de politie Utrecht en de meldkamer ambulancezorg, een gecoördineerde en multidisciplinaire voorbereiding op de rampenbestrijding en crisisbeheersing.Deelnemende partijen:
Alle 26 gemeenten van de Provincie Utrecht.Bestuurlijk belang:
Elke gemeente wijst een lid van het college aan als lid van het algemeen bestuur.
Vertegenwoordiging Algemeen bestuur: G.F. Naafs (lid).
Vertegenwoordiging Dagelijks bestuur: G.F. Naafs (portefeuillehouder financiën).Financieel belang:
De gemeente draagt financieel bij op basis van een inwonersbijdrage. Voor 2019 had de gemeentelijke bijdrage een omvang van € 3.090.000.Risico's:
Het Algemeen Bestuur heeft besloten tot het gebruik van de repressieve huisvesting om niet, onderhoud door eigenaar én gebruiker op basis van een demarcatielijst en exploitatie door de gebruiker met één-op-één-verrekening van de kosten. De uiteindelijke demarcatielijst heeft in 2018 geresulteerd in een nieuwe Taakuitvoeringsovereenkomst (TUO) voor meerdere jaren met de VRU. De demarcatielijst per brandweerkazerne moet nog als een extra bijlage worden toegevoegd aan deze nieuwe TUO. De mogelijke consequenties van de demarcatielijst dienen per brandweerkazerne in beeld gebracht te worden. Het onderhoud dient te voldoen aan het afgesproken niveau waartoe in het Algemeen Bestuur is besloten. Daar dient iedere gemeente binnen de VRU op in te zetten.
Bovenstaande risico's zijn nog steeds actueel, maar hebben zich in 2019 niet gemanifesteerd.Ontwikkelingen:
In 2019 is door de VRU toegewerkt naar een opnieuw vast te stellen Regionaal Beleidsplan. Hiervoor is in 2019 allereerst het Regionaal Risicoprofiel herzien. Uw raad heeft in 2019 kennis genomen van en ingestemd met het Regionaal Risicoprofiel. Dit vormt de basis voor het vast te stellen Regionaal Beleidsplan. - Gemeenschappelijke regelingen Regionale Dienst Werk en Inkomen (RDWI)
Regionale Dienst Werk en Inkomen (RDWI)
Vestigingsplaats: Zeist.
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd:
Het aanbieden van diensten en producten op het terrein van werk, inkomen, sociale werkvoorziening, re-integratie, schuldhulpverlening en overige daarmee verband houdende onderwerpen.Deelnemende partijen:
De Bilt, Bunnik, Utrechtse Heuvelrug, Wijk bij Duurstede en Zeist.Bestuurlijk belang:
Elke gemeente wijst leden van het college van burgemeester en wethouders aan als lid van het algemeen bestuur.
Vertegenwoordiging Algemeen bestuur: J.E. Waaldijk (lid) en J.C. Broekhuis (lid). Vertegenwoordiging Dagelijks bestuur: n.v.t.Financieel belang:
De gemeente draagt bij op basis van een deelnemersbijdrage. Voor 2019 bedroeg deze bijdrage
€ 2.884.000.Risico's:
De regelingen die RDWI uitvoert, hebben hoofdzakelijk een open eind karakter en dit kan leiden tot hogere uitgaven bij een toename van het aantal uitkeringsgerechtigden. Voor uitkeringen op grond van de BUIG geldt dat gemeenten met een tekort een beroep kunnen doen op de Vangnetregeling. Over 2019 moet de gemeente opnieuw een beroep doen op de Vangnetregeling omdat de gemeentelijke uitgaven voor de verstrekking van uitkeringen, na aftrek van het geldende eigen risico, hoger waren dan de rijksmiddelen die we hiervoor in 2019 ontvingen. Over 2019 vragen we een vangnetuitkering aan van € 351.600.Ontwikkelingen:
RDWI zet in op een inclusieve samenleving waarbij ze uitgaan van de mogelijkheden van mensen als basis voor verdere stappen. Concreet: een stap verder naar werk, participatie en/of een stabiel inkomen. RDWI doet dat vanuit de wettelijke kaders op het terrein van werk & inkomen (Participatiewet, Wet op gemeentelijke schuldhulpverlening, aanpalende regelingen), in relatie tot het kader van het bredere sociale domein. RDWI is daarbij een vanzelfsprekende partner die de schakel vormt tussen gemeenten, netwerkpartners, inwoners en arbeidsmarkt. De kernwoorden voor de manier waarop RDWI haar opdracht vervult zijn: efficiëntie, effectiviteit en sturend op rendement.
In 2019 hebben de gemeenteraden de regionale strategische kaders voor RDWI opnieuw vastgesteld. - Gemeenschappelijke regelingen Gemeentelijke Gezondheidsdienst regio Utrecht (GGDrU)
Gemeentelijke Gezondheidsdienst regio Utrecht (GGDrU)
Vestigingsplaats: Zeist.
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd:
Een goede basisgezondheid en gelijke kansen op gezondheid voor de inwoners bevorderen, onder meer door preventie.Deelnemende partijen:
Alle 26 gemeenten van de Provincie Utrecht.Bestuurlijk belang:
Elke gemeente wijst een lid van het college aan als lid van het Algemeen bestuur. Vertegenwoordiging Algemeen bestuur: J.E. Waaldijk (lid)Financieel belang:
De gemeenten dragen bij op basis van afname. De deelnemersbijdrage over het jaar 2019 bedroeg
afgerond € 1.617.000.Risico's:
Exogene ontwikkelingen kunnen er toe bijdragen dat kosten voor de volgende onderdelen duurder worden: jaarlijkse structurele kosten voor landelijke infrastructuur, structurele kosten voor de Algemene Verordening Gegevensbescherming(AVG), kosten voor de wettelijke toezichttaken op de archieffunctie van GGDrU, invoering van de rechtmatigheidsverklaring per 2021.Ontwikkelingen:
Prioriteiten zijn door het algemeen bestuur vastgesteld in de bestuursagenda 2019-2023. De bestuursagenda is de bestuurlijke(meerjaren) opdracht aan GGDrU. De inhoudelijke prioriteiten zijn: Kansrijk opgroeien, Gezonde leefomgeving, Langer gelukkig en gezond zelfstandig,-Eigentijds besturen, Doorontwikkeling interne organisatie.
De bestuursagenda 2019-2023 legt vooral inhoudelijke accenten op werkzaamheden die GGDrU vanuit zijn maatschappelijke opgave (zoals uit de Wet publieke gezondheid) doet. Met de bestuursagenda voor de komende jaren sluit GGDrU zoveel mogelijk aan bij de maatschappelijke ontwikkelingen die in de gemeenten spelen vanuit de (wettelijke) taken die GGDrU heeft. - Gemeenschappelijke regelingen Afval Verwijdering Utrecht (AVU)
Afval Verwijdering Utrecht (AVU)
Vestigingsplaats: Soest
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd:
Het op een doelmatige en uit een oogpunt van milieuhygiëne verantwoorde manier sturing en uitvoering geven aan het afvalstoffenbeleid in de Provincie Utrecht. Namens de gemeenten heeft de AVU de regie over het door de inwoners van de Provincie Utrecht aangeboden huishoudelijk afval (dus geen afval van bedrijven). De AVU draagt zorg voor een goede, reguliere en milieuverantwoorde verwerking van door de gemeenten ingezameld huishoudelijk afval, ofwel de regeling van transport, overslag, bewerking en verwerking van huishoudelijke afvalstoffen.Deelnemende partijen:
Alle 26 gemeenten van de Provincie Utrecht.Bestuurlijk belang:
Elke gemeente wijst een lid van het college aan als lid van het Algemeen bestuur. Vertegenwoordiging Algemeen bestuur: J.E. Waaldijk (lid) (plaatsvervanger R. Jorg).Financieel belang:
De deelnemersbijdrage is gebaseerd op de tonnages afval die verwerkt worden. Voor 2019 is deze € 1.618.000.Risico's:
De risico’s bestaan uit de normale bedrijfsrisico’s. Door het ontbreken van reserves en voorzieningen heeft de AVU geen weerstandsvermogen. Alle in enig jaar gemaakte kosten worden aan de deelnemers doorberekend. Als gevolg hiervan kunnen de reëel gemaakte kosten afwijken van de ramingen van de begroting.Ontwikkelingen:
Het samenwerkingsverband Cirkelwaarde is in 2019 een feit geworden. Hierin werkt de AVU nauw samen met de overheidsbedrijven Circulus-Berkel en ROVA op de meer complexe afval- c.q. grondstoffendossiers. - Gemeenschappelijke regelingen Omgevingsdienst regio Utrecht (ODrU)
Omgevingsdienst regio Utrecht (ODrU)
Vestigingsplaats: Zeist
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd:
Het op een doelmatige, kwalitatief goede, efficiënte en controleerbare manier uitvoeren van de door de deelnemende gemeenten opgedragen adviserende en uitvoerende taken op het gebied van de omgeving, milieu en duurzaamheid in de ruimste zin. Deze samenwerking levert betere garanties voor de kwaliteit van uitvoering, financiële schaalvoordelen en robuustheid.Deelnemende partijen:
De gemeenten: Bunnik, De Bilt, De Ronde Venen, Montfoort, Oudewater, Renswoude, Rhenen, Stichtse Vecht, Utrechtse Heuvelrug, Veenendaal, Vijfheerenlanden, Wijk bij Duurstede, Woerden, IJsselstein en Zeist.Bestuurlijk belang:
Vertegenwoordiging Algemeen bestuur (AB): G.F. Naafs (onafhankelijk voorzitter), R. Jorg (lid) Vertegenwoordiging Dagelijks bestuur: G.F. Naafs (onafhankelijk voorzitter)Financieel belang:
Het belang van de gemeente wordt vertaald naar de omvang van taken/uren die de gemeente gegarandeerd afneemt. Aan dit belang zijn ook andere zaken gerelateerd zoals afrekening bij tekorten of overschotten op deze Gemeenschappelijke Regeling (naar rato van opdrachtenportefeuille of als AB anders bepaalt). De gemeente garandeert een jaarlijkse afname van 10.178 uur. In 2019 is extra incidenteel budget voor onder andere externe veiligheid en toezicht asbestverwijdering begroot en uitgegeven.Risico's:
In 2021 wordt de Omgevingswet ingevoerd. De Omgevingswet heeft gevolgen voor taken, verantwoordelijkheden en rolopvattingen van alle bij de fysieke leefomgeving betrokken partijen. De kosten die de implementatie van de Omgevingswet met zich meebrengt zijn in 2019 nog steeds niet inzichtelijk te maken. ODRU en de 15 eigenaar gemeenten houden de financiële risico's en gevolgen nauwlettend in de gaten.Ontwikkelingen:
Het wetsvoorstel om in 2024 alle asbestdaken te verbieden is niet aangenomen. Toch zien we in 2019 geen significante afname van het aantal sloopmeldingen, onder andere doordat verzekeraars hun premies op asbestdaken verhogen en omdat we het vervangen van asbestdaken door zonnepanelen stimuleren. Extra toezicht en budget op asbest blijft dus nodig, ook de komende jaren.Samen met de 15 eigenaar gemeenten werkt ODRU aan de implementatie van de Omgevingswet, het programma is eind 2019 goed op gang gekomen.In 2019 zijn bedrijven wettelijk verplicht om energiebesparingsmaatregelen te melden. ODRU stuurt bedrijven die dit nog niet hebben gedaan een herinnering om alsnog aan de meldplicht te voldoen. Samen met het relatiemanagement van ODRU is gedurende het jaar veelvuldig contact geweest om het uitvoeringscontract te monitoren. Ondanks een toename van taken, door onder andere asbestsanering of toename klachten is het uitvoeringsprogramma 2019 binnen het aantal contracturen afgesloten. - Gemeenschappelijke regelingen Regionale ICT Dienst Utrecht (RID)
Regionale ICT Dienst Utrecht (RID)
Vestigingsplaats: Doorn
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd:
Het is voor een goede publieke dienstverlening aan onze inwoners noodzakelijk dat wij kunnen vertrouwen op onze ICT-infrastructuur. Deze ICT-infrastructuur wordt beschouwd als een strategisch bedrijfsmiddel. Zonder dit bedrijfsmiddel is het niet goed mogelijk te voldoen aan de eisen die worden gesteld op het gebied van dienstverlening, informatievoorziening en informatieveiligheid. De RID ondersteunt dit door het beheren en ondersteunen van de deelnemende partijen met een betrouwbare ICT omgeving, zodat deze hun dienstverlening en informatievoorziening adequaat kunnen vervullen.Deelnemende partijen:
De gemeenten Baarn, Bunnik, De Bilt, Utrechtse Heuvelrug, Soest en Wijk bij Duurstede, evenals de Regionale Dienst Werk en Inkomen Kromme Rijn en Heuvelrug in Zeist.Bestuurlijk belang:
Elke gemeente wijst een lid van het college aan als lid van het Algemeen bestuur.
Vertegenwoordiging Algemeen bestuur: de heer H. Waaldijk (lid)
Voorzitter Algemeen Bestuur: de heer G.F. NaafsFinancieel belang:
Het financieel belang (deelnemersbijdrage) dat de gemeente in de verbonden partij heeft, is gebaseerd op aantal accounts en de serverruimte die een deelnemende organisatie in gebruik heeft.
In de Kadernota 2019-2022 wordt geschetst hoe de RID zich gaat ontwikkelen als serviceprovider, wat deze nieuwe richting betekent, wat de RID hiermee wil bereiken en wat het de deelnemende partijen oplevert en welke financiële middelen nodig zijn.
De deelnemersbijdrage over 2019 bedroeg € 1.656.000.Risico's:
De RID levert een uniform pakket van producten en diensten aan zijn klantorganisaties. Een risico is dat de RID niet in staat blijkt te zijn om het niveau van dienstverlening, zoals afgesproken in het DVO 2017, te realiseren. Dit heeft dan directe consequenties voor de kwaliteit van de reguliere dienstverlening.Resultaten:
De doelstelling van het samenwerkingsverband RID is zorg dragen voor een adequate en betrouwbare ICT-omgeving voor de deelnemende organisaties. Door deze samenwerking binnen RID-verband kunnen de deelnemende organisaties de gewenste en noodzakelijke inspanningen delen en de risico’s op het gebied van kwaliteit, kwetsbaarheid en kosten verkleinen.
Om deze doelstelling blijvend te kunnen realiseren, blijft de RID doorlopend investeren in de versterking en professionalisering van de RID-organisatie. In 2019 is het proces van verdere toekomstgerichte ontwikkeling van de organisatie van de RID voortgezet en uitgebreid.
Er ontstaat een meer flexibele en servicegerichte leverancier van informatiserings-oplossingen voor de RID-deelnemers. De RID is meer toekomstbestendig, RID-deelnemers worden meer gefaciliteerd in samen delen en ontwikkelen, de RID past het principe ‘de gebruiker betaalt’ toe en de RID waarborgt continuïteit, kwaliteit en de ontzorging van de individuele deelnemers.
In 2018 heeft binnen de RID, naast de reguliere taken, de nadruk gelegen op het klaarstomen van de RID voor de nieuwe koers als serviceprovider. Daarvoor is een nieuwe dienst (eHRM) ontwikkeld, in samenhang met de RID-deelnemers. Dit betekent dat de RID de RID-deelnemers faciliteert in het gebruik van een personeelsinformatie- en salarissysteem en daarvoor ook het functioneel beheer regelt.
Op het technische vlak heeft de RID een begin gemaakt om uitgewerkte doelarchitectuur te realiseren. Daarnaast zijn er migraties geweest van o.a. de Oracle en Citrix-omgeving. - Gemeenschappelijke regelingen Belastingsamenwerking gemeenten hoogheemraadschap Utrecht (BghU)
Belastingsamenwerking gemeenten hoogheemraadschap Utrecht (BghU)
Vestigingsplaats: Utrecht.
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd:
De BghU verzorgt de uitvoering van de wet Waardering Onroerende Zaken en heft en int lokale belastingen, heffingen en leges namens haar deelnemers. De BghU is een publieke, uitvoerende en dienstverlenende organisatie die op basis van maatschappelijk algemeen aanvaarde bedrijfseconomische principes wordt geleid. De organisatie staat voor een adequate uitvoering en het ophalen van de juiste belastingopbrengst.Deelnemende partijen:
De gemeenten Utrecht, De Bilt, Houten, Nieuwegein, Zeist, Bunnik, Lopik, Utrechtse Heuvelrug, Stichtse Vecht en Het Hoogheemraadschap de Stichtse Rijnlanden.Bestuurlijk belang:
Elke gemeente/waterschap wijst een lid van het college aan als lid van het Algemeen Bestuur. Vertegenwoordiging Algemeen Bestuur: G. Boonzaaijer (lid).Financieel belang:
De deelnemersbijdrage wordt bepaald op basis van het aantal op te leggen aanslagregels. Voor 2019 is de bijdrage op € 672.000 uitgekomen (begroot was € 654.000).Risico's:
De BghU houdt in haar begroting rekening met een weerstandscapaciteit van € 346.000 (eigen vermogen, met inbegrip van “onvoorzien”), om mogelijke risico’s op te vangen. Als beheersbare risico's worden aangemerkt de informatiebeveiliging en privacy en de onvolledige/onjuiste /niet tijdige aanslagoplegging. Als externe risico's die moeilijker te beïnvloeden zijn worden aangemerkt problematische schulden en proceskosten die aan de NCNP bureaus worden uitgekeerd.Ontwikkelingen:
De BghU streeft er primair naar om de gewenste kwaliteit van dienstverlening voor de huidige deelnemers te verbeteren en te borgen. De toenemende samenhang tussen de verschillende basisregistraties als WOZ (waardering onroerende zaken), BAG (adressen en gebouwen) en BGT (grootschalige topografie) biedt kansen om de samenwerking met de deelnemers verder te intensiveren. Dit levert naast aanvullende efficiency voordelen ook een kwaliteitsimpuls voor het databeheer op. Dit is van belang voor het tijdig, correct en volledig opleggen van aanslagen en het vaststellen van de WOZ-waarden. Daarnaast is voor een juiste, tijdige en volledige afhandeling van klantvragen/klantreacties de focus gelegd op betere voorlichting, het vergroten van de zelfredzaamheid van burgers en bedrijven en kennisontwikkeling binnen BghU.
Gemeenschappelijke regelingen in liquidatie/geliquideerd
- Gemeenschappelijke regelingen in liquidatie/geliquideerd Gasdistributie Zeist en Omstreken (GZO)
Gasdistributie Zeist en Omstreken (GZO)
Vestigingsplaats: Zeist.
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd:
Het volledig, zowel juridisch als financieel, afhandelen van de in 2001 plaatsgevonden verkoop van de activa van het GZO aan Eneco.Deelnemende partijen:
De gemeenten De Bilt, Bunnik, Utrechtse Heuvelrug en Zeist.Bestuurlijk belang:
Elke gemeente wijst een lid van het college aan als lid van het Algemeen bestuur. Omdat voor de herindeling drie gemeenten deelnamen aan het GZO zijn wij ook met 3 bestuurders vertegenwoordigd. Algemeen bestuur: G.F. Naafs (lid), R. Jorg (lid) J.E. Waaldijk (lid), J.C. Broekhuis (lid), G. Boonzaaijer (lid). Dagelijks bestuur: G.F. Naafs (lid).Financieel belang:
De afwikkeling vindt plaats binnen het eigen vermogen van de GZO en wij zijn geen jaarlijkse deelnemersbijdrage meer verschuldigd.Risico's: Geen
Ontwikkelingen:
De algemene reserve van de GZO wordt nog in stand gehouden als buffer voor de dekking van de jaarlijkse beheerkosten. Zolang de gemeenschappelijke regeling niet is geliquideerd, worden de beheerkosten ten laste van de algemene reserve gebracht. Het moment van liquidatie van de GZO is nog steeds niet bepaald, o.a. omdat niet zeker is of de aandelen in het commerciële deel van Eneco worden verkocht er recht is om aanspraak te kunnen maken op de privatiseringsvergoeding. Tot die tijd is dit een slapende regeling.
Vennootschappen en coöperaties
- Vennootschappen en coöperaties Bank Nederlandse Gemeenten NV
Bank Nederlandse Gemeenten NV
Vestigingsplaats: Den Haag
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd:
De Bank Nederlandse Gemeenten (BNG), opgericht in 1914, is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. Met gespecialiseerde dienstverlening draagt de bank duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.Deelnemende partijen:
De bank is een structuurvennootschap. Het Rijk bezit de helft van de aandelen, de andere helft is in handen van gemeenten, Provincies en één waterschap.Bestuurlijk belang:
De aandeelhouders hebben zeggenschap in BNG Bank via het stemrecht op de aandelen die zij bezitten (een stem per aandeel van € 2,50).Financieel belang:
De gemeente ziet het aandelenbezit in BNG Bank als een duurzame belegging. De nominale waarde van het aandelenbezit bedraagt afgerond € 504.000. Utrechtse Heuvelrug bezit 201.669 aandelen met een nominale waarde van € 2,50 per stuk. Jaarlijks keert BNG dividend uit. Voor 2019 bedroeg deze dividenduitkering € 574.000.Risico's:
Het door BNG Bank uitgegeven schuldpapier heeft een credit rating AAA van Moody’s, AAA van Standard & Poor’s en AAA van Fitch. De kredietwaardigheid van de bank wordt dus als zeer hoog gewaardeerd.Ontwikkelingen:
BNG Bank blijft streven naar een verantwoorde groei vanuit de focus op de kerntaken. BNG Bank is een belangrijke speler voor financiering van duurzame investeringen. BNG Bank ondertekende als één van de grootste financiers van de energietransitie het commitment van de financiële sector om bij te dragen aan de uitvoering van het nationale klimaatakkoord. Gezien de aanhoudende onzekerheden op de financiële markten, acht de bank het niet verantwoord uitspraken te doen over te verwachten nettowinsten. - Vennootschappen en coöperaties Vitens NV
Vitens NV
Vestigingsplaats: Zwolle.
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd:
Het dragen van medeverantwoordelijkheid voor de gezondheid door het duurzaam leveren van veilig en betrouwbaar drinkwater met zorg voor de bescherming van natuur en milieu.Deelnemende partijen:
De gemeenten in de Provincies Flevoland, Friesland, Gelderland, Utrecht, Overijssel en een aantal gemeenten in de Provincies Drenthe en Noord-Holland.Bestuurlijk belang:
De aandeelhouders hebben zeggenschap in Vitens NV via het stemrecht op de aandelen die zij bezitten.Financieel belang:
De nominale waarde van het aandelenbezit bedraagt afgerond € 36.500. De gemeente bezit 36.554 aandelen met een nominale waarde van € 1,00 per stuk. Vitens keert jaarlijks dividend uit. Voor 2019 is de dividenduitkering € 27.000 (over boekjaar 2018).Risico's:
Vitens beheerst de risico’s door kennis van de wetgeving te borgen in de organisatie en indien noodzakelijk adequate beheersmaatregelen te treffen.Ontwikkelingen:
In 2020, en in de jaren daarna, staat Vitens voor een stevige opgave. Deze opgave wordt in hoofdzaak bepaald door de combinatie van groei van de waterafzet, de impact van klimaatverandering, de noodzaak om vanuit het verleden de waterreserves te versterken en meer te saneren en renoveren, en de inzet om klanten op een eigentijds en hoog niveau service te blijven bieden. Als gevolg van de investeringsbehoefte enerzijds, en de lagere rente en verlaagde WACC*) anderzijds, staan de solvabiliteit en bankratio’s onder druk. Dit leidt tot aanpassing van de meerjarige financiële perspectieven en daarmee tot aanpassing van de verwachtingen omtrent het uit te keren dividend. Dat geldt ook voor het boekjaar 2019. Dat is naar verwachting nihil.
*) WACC staat voor weighted average cost of capital, ofwel gewogen gemiddelde kosten van kapitaal. Door een lage WACC (2019 : 3,4%) is het rendement dat drinkwaterbedrijven over hun omzet mogen halen beperkt. (2016 en 2017: 4,2%). - Vennootschappen en coöperaties Biga BV
Biga BV
Vestigingsplaats: Zeist.
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd:
De arbeidsparticipatie van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt bevorderen, waaronder in het bijzonder mensen met een SW-indicatie (SW = Sociale Werkvoorziening).Deelnemende partijen:
De gemeenten Bunnik (3,99%), De Bilt (13,20%), Wijk bij Duurstede (14,88%), Utrechtse Heuvelrug (22,10%) en Zeist (45,83%)Bestuurlijk belang:
De aandeelhouders hebben zeggenschap in Biga BV via het stemrecht op de aandelen die zij bezitten. Elke gemeente wijst een lid van het college aan als lid van het bestuur. Vertegenwoordiging bestuur: J.E. Waaldijk (lid)Financieel belang:
De nominale waarde van het aandelenbezit bedraagt € 132.600. De gemeente bezit 2.652 aandelen met een nominale waarde van € 50,00 per stuk.Risico's:
Het Rijk heeft besloten om de rijkssubsidie per inwoner met een SW-indicatie te verlagen. Dat betekent dat Biga minder inkomsten heeft. De BV is voor instroom van nieuw personeel afhankelijk van de sociale dienst en de markt (door regelgeving is de SW in 2015 afgesloten voor nieuwe instroom). De huidige medewerkers met SW indicatie worden ouder en verliezen, net als elke ouder wordende werknemer, aan productiviteit. Biga heeft daarom voorstellen gedaan om nieuwe opdrachten en nieuwe instroom van medewerkers te garanderen. In de komende jaren moet blijken of de aanpak succesvol is. De afgelopen jaren, en ook in 2019, heeft Biga ruim voldoende instroom van nieuwe werknemers gegenereerd om de geleidelijke uitstroom van de WSW te compenseren.Ontwikkelingen:
Doelstelling van de Biga is om de samenwerking tussen de vijf gemeenten, RDWI en andere samenwerkingspartners te versterken, zodat de uitvoering van de taken voortvloeiend uit de WSW en de Participatiewet efficiënt worden opgepakt in de regio. Biga zal zich daarbij profileren als een “Sociale Enterprise” waarbij, voortbordurend op de WSW-populatie, mensen uit nieuwe doelgroepen vanuit de Participatiewet worden aangenomen. Daardoor wordt een grotere groep mensen aan werk geholpen. Verdergaande samenwerking met de RDWI is daarbij van groot belang omdat de RDWI de Biga van nieuwe instroom moet voorzien. In 2019 lag de realisatie van Biga op de Banenafspraak en nieuw beschut werk ver boven het landelijke gemiddelde. - Vennootschappen en coöperaties Lange Dreef CV
Lange Dreef CV
Vestigingsplaats: Utrechtse Heuvelrug
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd:
Het realiseren van woningen, openbare ruimte en een natuurontwikkelingsgebied.Deelnemende partijen:
De rechtspersoon is een commanditaire vennootschap waarin drie door gemeente Utrechtse Heuvelrug en de stichting Heuvelrug Wonen opgerichte B.V. ’s hun samenwerking aan de gebiedsontwikkeling Lange Dreef vorm geven. De gemeente neemt voor 50% deel in het exploitatierisico van de Lange Dreef B.V.Bestuurlijk belang:
De gemeente heeft geen rechtstreeks bestuurlijk belang in de CV Lange Dreef (CV). De wethouder die aangesteld is als bestuurder van de deelnemende Bv’s kan via die weg invloed uitoefenen op de besluitvorming van de CV.Financieel belang:
Deelname Lange Dreef BV: € 9.000; Deelname Utrechtse Heuvelrug Commandiet BV: € 18.000.Risico's:
De risico’s voor deelname aan de CV liggen bij de deelnemende vennoten, van de drie deelnemende B.V. ’s. Voor eventuele verliezen is een voorziening gevormd. Het saldo van deze voorziening bedraagt per 1-1-2019 € 91.482. Op dit moment is de verwachting dat deze voorziening voldoende groot is om eventuele verliezen te verrekenen of kosten te dekken (bijv. monumentale bomen).Ontwikkelingen:
De vrije kavels zijn verkocht en de grondleveringen hebben plaatsgevonden. Momenteel resteert nog de ontwikkeling van de voormalige kerkkavel waarvoor een taakstellende opbrengst is vastgesteld. Naar verwachting kan het exploitatiegebied in de loop van 2020 door de CV Lange Dreef worden afgesloten.
Vennootschappen en coöperaties in liquidatie
- Vennootschappen en coöperaties in liquidatie N.V. Bronwaterleiding "Doorn" in liquidatie (per 2/7/2010 overgenomen door Vitens N.V.)
N.V. Bronwaterleiding "Doorn" in liquidatie (per 2/7/2010 overgenomen door Vitens N.V.)
Vestigingsplaats: Doorn.
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd:
De afronding van de liquidatie van het bronwaterleidingbedrijf als gevolg overname door N.V. Vitens heeft in 2019 plaatsgevonden.Deelnemende partijen:
De gemeente Utrechtse Heuvelrug.Bestuurlijk belang:
De aandeelhouders hadden zeggenschap in NV Bronwaterleiding “Doorn” in liquidatie via het stemrecht op de aandelen die zij bezaten. Leden raad van commissarissen waren: G. Boonzaaijer en een medewerker van de gemeente.Financieel belang:
De nominale boekwaarde van het aandelenbezit bedroeg € 12.706. De gemeente bezat 56 aandelen met een nominale waarde van € 56,00 per stuk.Risico's:
Geen.Ontwikkelingen:
De Doornse Bronwaterleidingmaatschappij heeft de verklaring van geen bezwaar van de rechter ontvangen naar aanleiding van het in 2018 opgestelde liquidatieplan en heeft daarmee verder invulling gegeven aan de uitvoering van het liquidatieplan. De financiële afwikkeling hiervan leidde in 2019 tot een éénmalige uitkering van € 128.000 (€ 140.906 - € 12.706 (de nominale boekwaarde van het aandelenbezit)). Dit is in de eerste bestuursrapportage 2019 gemeld.
Stichtingen en Verenigingen
- Stichtingen en Verenigingen Wereldkidz (voorheen Stichting Openbaar Onderwijs Rijn- en Heuvelland)
Wereldkidz (voorheen Stichting Openbaar Onderwijs Rijn- en Heuvelland)
Vestigingsplaats: Zeist.
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd:
Het geven van openbaar onderwijs aan scholen die onder gemeentelijk gezag vallen, met inachtneming van artikel 46 van de Wet op het Primair Onderwijs, artikel 51 van de Wet op de Expertisecentra en artikel 42 van de Wet op het Voortgezet Onderwijs. Zorg dragen voor een professionele bedrijfsvoering in de organisatie en een situatie creëren waarbij schoolteams en directeuren hun energie kunnen richten op het primaire proces: “het geven van onderwijs en opvoeding op een hoog kwalitatief niveau”, met een breed gericht onderwijsaanbod voor kinderen van 2,5 tot en met 20 jaar, voor basis-, speciaal- en praktijkonderwijs.Deelnemende partijen:
De gemeenten Bunnik, De Bilt, Utrechtse Heuvelrug, Veenendaal, Zeist en Stichtse Vecht.Bestuurlijk belang:
De leden van de raad van toezicht worden op bindende voordracht van de raad van toezicht door de gemeenteraden benoemd.Financieel belang:
Tot in 2019 kreeg u als gemeenteraad jaarlijks de begroting en de jaarrekening van de stichting ter goedkeuring aangeboden. Als gevolg van de statutenwijziging medio 2019 is deze bevoegdheid van de gemeenteraden komen te vervallen en volstaat de goedkeuring van de jaarstukken door de raad van toezicht.Risico's:
De gemeente is wettelijk verplicht openbaar onderwijs aan te bieden in de gemeente. Door de verbeterde financiële situatie van de stichting verwachten wij niet dat we door middel van een borgstelling of lening de continuïteit van het openbaar onderwijs moeten borgen.Ontwikkelingen:
Wereldkidz verwacht voor komend schooljaar een tijdelijke groei, daarna blijft het leerlingenaantal stabiel. Wereldkidz geeft aan de belangrijkste risico’s van het lerarentekort en de herverdeling van de OAB- middelen (= Onderwijs Achterstanden Beleid) in de meerjarenbegroting te hebben afgedekt. Het is dit jaar niet nodig om extra middelen toe te voegen aan de bestemmingsreserve innovatiefonds. Uit dit fonds kunnen schooldirecties een aanvraag doen voor financiering voor projecten die aansluiten bij de strategische speerpunten van de Stichting (ouderbetrokkenheid, 21st century skills, talenten ontdekken). - Stichtingen en Verenigingen Stichting Sociale Dorpsteams Utrechtse Heuvelrug
Stichting Sociale Dorpsteams Utrechtse Heuvelrug
Vestigingsplaats: Doorn.
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd:
De stichting voert voor onze gemeente de gesprekken met inwoners die zorg of ondersteuning nodig hebben. Zij maken met de inwoner een plan op maat. Hierin staat welk probleem de inwoner ervaart, hoe hij dit op kan lossen en wie of wat hij daarbij nodig heeft. Dit plan kan als aanvraag dienen voor een vorm van zorg of ondersteuning die de gemeente financiert. Naast het voeren van deze gesprekken heeft de stichting ook als opdracht om de welzijnsmogelijkheden in de dorpen te stimuleren en het jeugd- en jongerenwerk uit te voeren.
In het kader van de Taskforce sociaal domein heeft de stichting aanvullende opdrachten ontvangen voor het uitvoeren van de lichte opvoedondersteuning, het organiseren van sociale vaardigheidstraining en het bieden van ondersteuning bij problematische echtscheidingen.Deelnemende partijen:
De gemeente Utrechtse Heuvelrug.Bestuurlijk belang:
Het college heeft een toezichthoudende rol bij de stichting.Financieel belang:
De Stichting Sociaal Dorpsteam ontving voor de uitvoering van de opgedragen transformatie/ welzijnstaken taken in 2019 een bijdrage van € 3.265.000.Risico's:
In de statuten van de stichting is opgenomen dat de begroting, tussentijdse rapportages en jaarrekening voor goedkeuring aan ons college moeten worden voorgelegd. Dit maakt het mogelijk om, indien noodzakelijk, tijdig bij te sturen. Met deze werkwijze zijn voldoende maatregelen genomen om de risico’s te beheersen.Ontwikkelingen:
In de overeenkomst ‘uitvoeringstaken sociale dorpsteams’ is de opdracht vastgelegd die de gemeente aan de stichting verstrekt. Deze overeenkomst wordt jaarlijks gespecificeerd met een concrete opdrachtverstrekking en afspraken over de verantwoording. Per 1 juni 2019 werd een nieuwe directeur-bestuurder benoemd.
Stichtingen en Verenigingen in liquidatie
- Stichtingen en Verenigingen in liquidatie Stichting Zwem- en Sportaccommodaties Doorn
Stichting Zwem- en Sportaccommodaties Doorn
Vestigingsplaats: Doorn.
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd:
Het bieden van de mogelijkheid tot overdekt zwemmen en de beoefening van de golfsport.Deelnemende partijen:
Gemeente Utrechtse Heuvelrug.Bestuurlijk belang:
Het stichtingsbestuur bestaat uit vijf leden. De gemeenteraad stelt drie van de vijf bestuursleden aan, in overeenstemming met de statuten van de stichting.Financieel belang:
Statutair is bepaald dat de gemeente garant staat voor eventuele tekorten van de stichting door middel van een te verstrekken bijdrage. De bijdrage fluctueert jaarlijks.Risico's:
De gemeente dekt het nadelige exploitatietekort. Door een eventuele afname van het aantal leden van de Golfclub kan het exploitatietekort toenemen. In 2018 is echter door de stichting een nieuwe lening afgesloten waardoor het risico op exploitatietekorten aanzienlijk is gedaald.Ontwikkelingen:
In 2018 is besloten tot overname van alle activiteiten, activa en passiva van de stichting. De stichting wordt vervolgens opgeheven en is in 2019 dan ook in liquidatie.
Overige Verbonden Partijen en overige samenwerkingsvormen
- Overige Verbonden Partijen en overige samenwerkingsvormen Netwerksamenwerking U 10
Netwerksamenwerking U 10
Vestigingsplaats: n.v.t.
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd:
Doel van deze samenwerking is het samen verkennen van gemeenschappelijke onderwerpen en belangen en op basis hiervan gemeenschappelijke ambities formuleren en gemeenlijk activiteiten ondernemen. De samenwerking in de Utrechtse regio is primair gericht op de volgende werkvelden: duurzame bereikbaarheid, economische positionering, gezonde en inclusieve regio, gezonde woon- en leefomgeving, groen en landschap en klimaatneutrale regio. Desgewenst kan ook op andere terreinen gemeentelijke samenwerking worden aangegaan.Deelnemende partijen:
De gemeenten Bunnik, De Bilt, Houten, IJsselstein, Nieuwegein, Stichtse Vecht, Utrecht, Utrechtse Heuvelrug, Vianen, Wijk bij Duurstede, Woerden, Zeist.Bestuurlijk belang:
De U10 is geen bestuursorgaan. Alle B&W-leden zijn actief aan de verschillende (inhoudelijke) bestuurstafels. Formele besluiten worden er niet genomen. Dit is aan de verschillende colleges en gemeenteraden.Financieel belang:
De omzetting van vrijblijvende deelname aan de U10 naar betalend volwaardig lid van de U10 bedraagt jaarlijks € 58.000 voor de jaren 2018-2021. De bijdrage is gedekt vanuit de verschillende beleidsvelden uit de programmabegroting die bij de U10 deelnemen en daarom voor de begroting budgetneutraal.Risico's:
Risico’s zijn beperkt. U10 is geen uitvoeringsorgaan met (omvangrijke) budgetten of een uitgebreid ambtelijk apparaat. De samenwerking vraagt zowel ambtelijke als bestuurlijke inzet. Het risico bestaat dat bij een beperkte betrokkenheid de samenwerking niet oplevert wat de deelnemende partijen ervan verwachten. Dit kan een verminderde inzet van de partners tot gevolg hebben en een verminderde effectiviteit en slagkracht van het netwerk zelf.Ontwikkelingen:
De komende tijd zet de U10 in op de doorontwikkeling van een doel verkennend netwerk naar een doel realiserend netwerk. Dit met behoud van het huidige lichtvoetige netwerk. Hiervoor zal een nieuw governance model worden opgesteld, dat vertaald wordt naar een hernieuwd convenant. De uitvoeringsprojecten worden afzonderlijk ter besluitvorming voorgelegd, waarbij de bijdragen van, en de beoogde opbrengst voor onze gemeente steeds wordt afgewogen. Een voorbeeld daarvan is het Ruimtelijk Economische Perspectief en Programma waaraan de U10-gemeenten gezamenlijk werken.