Jaarrekening 2019

05. Transformatie in het Sociaal Domein

Wat hebben we bereikt en wat hebben we daarvoor gedaan?

Speerpunten

Acties

Realisatie

1

In de dorpen voelt iedereen van jong tot oud zich thuis omdat er ruimte is voor veilig opgroeien en ontplooien, ontmoeting, gastvrijheid, meedoen, omzien naar elkaar en toekomstgericht wonen.

1.1

Het versterken van (preventieve) algemene voorzieningen op het gebied van wonen, gezondheid, zorg, welzijn en gezinsfinanciën.(programma’s 4, 6, 7, 9)

De gemeente gaf de Stichting Sociale Dorpsteams de opdracht de welzijnsfunctie en het jeugd- en jongerenwerk uit te voeren.
De GGD Regio Utrecht bevorderde in opdracht van de gemeente de gezondheid en gelijke kansen voor gezondheid voor inwoners.
De Regionale Dienst Werk en Inkomen (RDWI) ondersteunde inwoners op het gebied van werk en inkomen.
De gemeente verstrekte 42 subsidies (programma 5 en 6) aan diverse organisaties die bijdragen aan het versterken van algemene voorzieningen.
Met de woningbouwvereniging maakte de gemeente afspraken over preventie.

1.2

Het bevorderen van ontmoeting in de dorpen. (programma 6)

De gemeente gaf de sociaal makelaars  van de Sociale Dorpsteams de opdracht om ontmoeting in dorpen te bevorderen. Daarnaast verleende de gemeente subsidies aan organisaties om ontmoeting te bevorderen, zoals de Cantina in Doorn. De subsidie aan de Inloop in Driebergen en Doorn en Buurthuis de Brug maakte de gemeente structureel.

1.3

Het ondersteunen van mantelzorgers. (programma 6)

Mantelzorgers konden voor informatie, advies en ondersteuningsmogelijkheden terecht bij de Sociale Dorpsteams.
De regionale pilot logeerzorg ging van start.
De Sociale Dorpsteams organiseerden samen met de gemeente de 'Week van de mantelzorg'.
Door het verstrekken van subsidies aan diverse ondersteuningsorganisaties, kon de gemeente mantelzorgers verder ondersteunen (voor de inzet van zorgvrijwilligers, ondersteuning bij thuisadministratie, extra huishoudelijke hulp, ondersteuning van mantelzorgers van mensen met dementie, ervaringsmaatjes voor jonge mantelzorgers en ondersteuning van mantelzorgers bij palliatieve thuiszorg).
Veel mantelzorgers vroegen het mantelzorgcompliment aan en enkele mantelzorgers deden een beroep op de financiële tegemoetkoming.
De gemeente organiseerde een druk bezochte theatervoorstelling ‘Dag Mama’ voor mantelzorgers, professionals en andere geïnteresseerden.

1.4

Bij elkaar brengen van vraag en aanbod vrijwilligers en het faciliteren van initiatieven vanuit de dorpen. (programma 6)

Vraag en aanbod van het vrijwilligerswerk werden op de vacaturebank bij elkaar gebracht. De afdeling Publiekscommunicatie zorgde voor het beheer van de vacaturebank. Er stonden  gemiddeld zo’n 30 vacatures open. De sociaal makelaars boden ondersteuning bij bewonersinitiatieven en adviseerden bewoners en organisaties over onder andere fondsenwerving en verzekeringen.

1.5

Het zorgen dat alle inwoners onbeperkt mee kunnen doen (inclusief). (programma 6)

In 2019 voerden we onze lokale inclusie-agenda verder uit. Onderdelen daarvan waren: het inrichten van een nieuwe toegankelijke website en verder werken aan toegankelijkheid van de buitenruimte.  
Daarnaast werkte de gemeente samen met het Regionaal Bureau voor Toerisme in het project Heuvelrug Toegankelijk om toegankelijkheid van het toeristisch aanbod te vergroten.
Voorts vonden diverse bijeenkomsten met ervaringsdeskundigen plaats over verkiezingen.
Ook deed de gemeente mee aan de actie 'houd de lijn vrij' van Bartimeus en vonden diverse activiteiten plaats in het kader van de Week van de Toegankelijkheid.  
In 2019 zijn verdere stappen gezet om te komen tot een dementievriendelijke gemeente (zie ook ontwikkelingen programma 6).

1.6

Het bieden van voldoende woningen voor mensen met een laag inkomen en/of een specifieke woonbehoefte. (programma 4)

In de prestatieafspraken met de woningcorporaties werden afspraken vastgelegd over de benodigde (sociale) huurwoningen voor Wonen & Zorg en het huisvesten van kwetsbare mensen (beschermd wonen) ten gevolge van de ambulantisering en extramuralisering.

1.7

Het bevorderen van voldoende arbeidsplaatsen voor mensen met grotere afstand tot de arbeidsmarkt.

Gedurende 2019 richtte de RDWI zich op de uitvoering van het verbeterplan. De Raad is in november geïnformeerd  over de voortgang. Hieruit bleek dat medio 2019 het volledige klantenbestand met 4,3% is gedaald t.o.v. de doelstelling van 3%. De inzet op het klantenbestand werd nader uitgewerkt in nieuwe strategische kaders en een meerjarenbeleidsplan.

2

De gemeente voert de regie op passende ondersteuning.

2.1

Het bieden van informatie aan inwoners met vragen over welzijn, wonen, zorg, werk en inkomen.

De gemeente gaf de Stichting Sociale Dorpsteams de opdracht inwoners informatie te bieden en vernieuwde samen met deze stichting de website www.samenopdeheuvelrug.nl

2.2

Tijdig signaleren van vraag naar ondersteuning, door o.a. nauwe samenwerking met huisartsen, scholen en lokale maatschappelijke organisaties.

Vanuit de Taskforce Sociaal Domein maakte de gemeente afspraken met huisartsen en leverde praktijkondersteuners Jeugd GGZ. De gemeente zocht meer samenwerking met de scholen en maakte afspraken over de inzet van schoolconsulenten.

2.3

Ondersteuning bieden aan gezinnen om te komen tot integrale oplossingen. Licht waar mogelijk en zwaarder waar nodig.

De gemeente gaf de Sociale Dorpsteams de opdracht ondersteuning te bieden aan gezinnen met vragen rond opvoeding en opgroeien. Zij hebben daarin de opdracht om waar mogelijk lichte (informele) zorg te organiseren en waar nodig snel aanvullende zorg in te schakelen. De gemeente zette daarbij ook in op de samenwerking met huisartsen met een praktijkondersteuner Jeugd-GGZ  (POH-Jeugd) vanuit de Stichting Sociale Dorpsteams. Met de 20 grootste aanbieders van de aanvullende zorg voerde de gemeente (op regionaal niveau) contractgesprekken over diezelfde opgave: licht waar mogelijk, maar ook, indien nodig, op tijd overgaan naar zwaar.

2.4

Waar nodig gezinnen ondersteunen bij het realiseren van oplossingen, met oog voor de veiligheid.

Om de veiligheid binnen de gezinnen te bevorderen werkten de Sociale Dorpsteams ook in 2019 samen met de SAVE teams van Samen Veilig Midden Nederland (de jeugdbescherming). Bij zorgen betrokken zij de experts van SAVE tijdig bij het gezin. Hierdoor kon veelal een door de rechter opgelegde jeugdbeschermingsmaatregel worden voorkomen. De invoering van de verbeterde Meldcode Huiselijk Geweld en Kindermishandeling per 1 januari 2019 zorgde ervoor dat meer situaties van (vermoedelijk) huiselijk geweld en kindermishandeling werden gemeld bij SVMN.

3

De gemeente voorziet waar nodig in individuele ondersteuning, beschermd wonen en opvang.

3.1

Bieden van kwalitatief goede maatwerkondersteuning, vraaggericht, met zoveel mogelijk keuzevrijheid voor inwoners en zo min mogelijk administratieve lasten.

De gemeente organiseerde de toegang tot de kwalitatief goede maatwerkondersteuning via de Stichting Sociale Dorpsteams.
De gemeente continueerde de regionale raamovereenkomsten met aanbieders Wmo en Jeugdhulp op regionaal niveau zodat onze inwoners keuze hebben tussen meerdere zorgaanbieders, naast de mogelijkheid om zorg in te zetten via een persoonsgebonden budget (PGB). De gemeenten in de regio Zuidoost Utrecht (ZOU) startten een nieuw inkooptraject in de regio.
In samenwerking met de regio werkte de gemeente aan de verbetering van administratieve processen om de administratieve lastendruk voor zorgaanbieders en gemeenten te verminderen.
Onze gemeente gaf de GGD regio Utrecht opdracht om namens de regio-gemeenten toezicht uit te voeren op de Wmo-zorgaanbieders.

3.2

Het bieden van beschermd wonen en maatschappelijke opvang.

De centrumgemeente Utrecht voerde voor onze gemeente Beschermd Wonen en Maatschappelijke opvang uit. Deze taak wordt in 2022 verder door-gedecentraliseerd. In 2019 bereidde de gemeente in regionaal verband deze decentralisatie verder voor.

3.3

Het begeleiden van werkzoekenden naar betaald en onbetaald werk.

Gedurende 2019 richtte de RDWI zich op de uitvoering van het verbeterplan. De inzet op het klantenbestand werd nader uitgewerkt in nieuwe strategische kaders en een meerjarenbeleidsplan.

3.4

Het bieden van inkomensondersteuning.

De inkomensondersteuning en de financiële ondersteuning op maat met bijzondere bijstand en/of minimaregelingen voerde de RDWI uit. Onderdelen hiervan waren de participatieregeling en de collectieve aanvullende ziektekostenverzekering en de verschillende minimaregelingen.

3.5

Het bieden van ondersteuning bij schulden.

Intensieve schuldhulpverlening is belegd bij de RDWI. Daarnaast organiseerde de Stichting Sociale Dorpsteams 'Grip op Geldzaken' in diverse dorpen. Dit is een laagdrempelig inlooppunt voor inwoners met geldproblemen. Wekelijks maakten tientallen inwoners hiervan gebruik. Vanuit dit initiatief startte de gemeente samen met ketenpartners een project vroegsignalering.De gemeente subsidieerde (vrijwilligers)organisaties om inwoners met schulden te ondersteunen.